Kto viac vie, môže podnikať

logo efektívnejšie
🏠 Domov > Blog > Podnikateľské príbehy > Martinus.sk je najväčšie internetové kníhkupectvo na Slovensku, Martinus ale predáva knihy aj v kamenných predajniach

Martinus.sk je najväčšie internetové kníhkupectvo na Slovensku, Martinus ale predáva knihy aj v kamenných predajniach

02. augusta 2021

Martinus je jedna z najúspešnejších slovenských spoločností. Firma s tržbami takmer 29 miliónov eur za rok 2020 sa drží na piedestáli podnikateľského úspechu a nie je to žiadna náhoda. Dôvodov, prečo je Martinus taký úspešný, je veľmi veľa.

Tisíce príbehov. Jedno kníhkupectvo. To je slogan Martinusu. Martinus je ale viac ako len kníhkupectvo. Je to miesto, ktoré plní sny Slovákom i Čechom už viac ako 30 rokov! Príbeh Martinusu je pútavý a inšpirujúci, firma robí veci jednoducho inak.

otvorená kniha položená na tráve

Vedeli ste, že Martinus…

  • Martinus je až sedemnásobným absolútnym víťazom ocenenia Obchodník roka?
  • Martinus patrí medzi zelené firmy a správa sa zodpovedne k životnému prostrediu?
  • Martinus má v ponuke viac ako 300 000 titulov?
  • Martinus má viac ako milión registrovaných zákazníkov?
  • Martinus priemerne predá 200 000 kníh každý mesiac?

Kníhkupectvo Martinus – viac ako len knihy

Kníhkupectvo Martinus je najväčší predajca kníh online a druhý najväčší predajca kníh v kamenných predajniach na Slovensku. Svoje prvenstvo si drží najmä v počte dostupných titulov (viac ako 200 000), v návštevnosti, obľúbenosti i v tržbách. Martinus je lídrom e-bookov (elektronických kníh) od roku 2010 a nedávno tiež spustil jedinečnú kampaň na výkup prečítaných kníh, čím berie na vedomie aj životné prostredie. Environmentálna zodpovednosť je dnes už povinnosťou každej firmy a nás teší, že Martinus sa k našej planéte správa zodpovedne. Štyri základné hodnoty firmy spájajú ľudí s knihami, ale aj pomáhajú firme rásť:

  • Vášeň k práci je základná hodnota firmy. Knihy menia svet k lepšiemu a Martinus chce plniť sny čitateľom s láskou a nadšením.
  • Človečina je ľudská hodnota. Tím Martinusu je plný osobností, ktoré sú v práci vedené k úprimnej komunikácii. Martinus je práca od ľudí pre ľudí.
  • Wow efekt spočíva v neustálych prekvapeniach, ako sú darčeky v objednávkach, prístup zákazníckej podpory a ďalšie situácie, ktorými zamestnanci čarujú zákazníkom úsmev na tvári.
  • Stále lepší je posledná zo 4 základných hodnôt. Neustále zlepšovanie, pozitívne zmeny, vylepšenie chýb a inovatívne kroky udržujú firemnú kultúru v najvyšších priečkach obľúbenosti zamestnancov i zákazníkov.

Predajne Martinus sú po celom Slovensku

Navštívili ste už niektorú z fascinujúcich predajní kamenného kníhkupectva, ktoré bolo zaradené do zoznamu najkrajších kníhkupectiev na svete? Martinus je tam, kde ste vy. Skvelá logistika by vám priniesla knižku snáď i na vrchol Gerlachu. V Bratislave a Košiciach môžete na expresné doručenie využiť už aj službu Wolt. Sieť kníhkupectiev Martinus tvorí 14 kamenných predajní v mestách Martin, Bratislava, Nitra, Žilina, Košice, Považská Bystrica, Poprad, Lučenec, Banská Bystrica, Trnava a Prešov.

Nenašli ste svoje mesto? Kamenné predajne Martinus sa neustále rozširujú, a navyše existuje nový program – Martinus spriatelené kníhkupectvá. Tento skvelý systém funguje v spolupráci s ďalšími kníhkupectvami po Slovensku. Firmy sa navzájom obohacujú ako skutoční priatelia. Nech sa už nachádzate kdekoľvek na Slovensku, každý má právo na kvalitné čítanie. Spriatelené kníhkupectvá sú iniciatíva Martinusu na pomoc menším predajniam prekonať pandémiu a stáť na vlastných nohách. Našli ste už najbližšie Martinus Spriatelené kníhkupectvo?

Martinus knihy už aj v elektronickej podobe

Chcete sa vzdelávať? Naučiť sa nový jazyk? Preniesť sa do tajomných svetov fantázie? Knihy otvárajú brány a možnosti k vysnenému životu. Martinus je miesto, ktoré svojim zákazníkom dáva presne to, čo potrebujú. Tlačené knihy majú dnes veľkú konkurenciu vo svojej elektronickej podobe. E-knihy dnes tvoria už polovicu knižného trhu, a práve Martinus je najväčším predajcom e-bookov, práve tu nájdete najširšiu ponuku elektronických kníh na Slovensku. Okrem toho v sortimente nájdete aj hry, filmy, kávu a čaj či iné doplnky.

Martinus je silná značka s dobrým menom

Značka Martinus si za 30 rokov vybudovala slávne meno a neexistuje slovenský knihomoľ, ktorý ju nepozná. Na tento lovebrand nedá dopustiť snáď žiaden Slovák, ktorý aspoň občas chytí knihu do ruky. Byť Martinusákom je jednoducho cool. Vidíte po Slovensku pyšne prechádzať mladých ľudí s látkovými taškami Martinus? Najvyššie NPS (Net Promoter Score – miera lojality zákazníkov) na trhu svedčí o spokojnosti ambasádorov značky a neustále sa vracajúcich zákazníkov. Značka Martinus prezentuje knihy, inteligenciu i životný štýl. Postupne sa však sortiment i klientela rozširuje, a tak pod Martinus spadajú aj značky ako Gorila, Foxford, Dibuk, PublicoKnihobežník.

História a príbeh kníhkupectva Martinus

Kedysi len malý obchodík s knihami v srdci mesta Martin, dnes najväčší internetový obchod a najobľúbenejšie kníhkupectvo. Ako sa začala cesta prvého Martinusu od roku 1990 až na dnešný vrchol?

Bratia Miroslav a Jozef Santusovci založili na pár martinských metroch štvorcových jeden z prvých súkromných knižných obchodov na Slovensku. Aj názov obchodu je slovnou hračkou – latinský názov mesta Martin a priezvisko zakladateľov SantUS. Veľká obľuba miestnych čitateľov pomohla presláviť meno firmy a sprístupniť výnimočnosť tohto kníhkupectva celej republike pomocou internetu.

Do online sveta sa Martinus začal dostávať v septembri 2000. Na prvej verzii e-shopu sa podieľal súčasný CEO Martinusu – Michal Meško. Traja šikovní knihomoli a podnikatelia začali na začiatku nového tisícročia vytvárať najväčší a najúspešnejší slovenský internetový obchod, ktorý spustili 31.8.2001 o 15:00. Miroslav mal na starosti objednávky a katalóg, Jozef sa staral o tovar, Michal o e-shop, brigádničky pomáhali vyhľadávať tituly. Len 12 metrov štvorcových stačilo pri začiatkoch podnikania. Rokmi ale priestory zväčšovali a sťahovali sa. Ako sa ale dostali k súčasnému úspechu? Sústredili sa na ľudí a ich záujmy, nie len za zisky. Tým sa odlišovali od konkurencie a získali si srdcia Slovákov. Práve pre to rozbeh trval aj 4-5 rokov, no čakanie stálo za to.

Už v roku 2009, krátko po smutnej smrti Mira Santusa, otvorili kamenné kníhkupectvo Martinus v Bratislave, neskôr v Nitre a postupne aj v ďalších mestách. K bratom Čechom sa internetové kníhkupectvo Martinus.cz dostalo v roku 2012. A ako sa značka tak preslávila? Na začiatku akejkoľvek bez platenej reklamy. V roku 2004 vyšiel prvý tretinový inzerát v novinách, no bez želaného efektu nárastu objednávok. Namiesto sklamania sa Martinus zameral na efektivitu reklamy, ktorá brigádneho programátora Michala Meška posunula na pozíciu partnera a spolumajiteľa spoločnosti.

Michal Meško a ďalšie osobnosti Martinusu sa podieľajú na úspechu spoločnosti

Poznáte veľké hlavy Martinusu? Súčasný šéf Michal Meško je držiteľom ceny EY Podnikateľ roka 2020. Začal podnikať už na strednej škole a platforma referaty.sk odrazila jeho úspešnú kariéru. Od roku 2010, kedy sa stal kapitánom slovenských kníh, firma Martinus rastie a rozdáva radosť nielen celému Slovensku. Michal sa z brigádnika vypracoval na pravého martinusáckeho CEO a väčšinového spoluvlastníka firmy. Martinus sa snaží neustále vylepšovať. Aj pri 99% úspechu naráža denne na pár chýb, ktoré pri vylepšení dokážu Martinus posunúť vyššie. O úspechu Michala Meška budeme ešte určite počuť, sám vytvoril program na podporu začínajúcich podnikateľov. Snaží sa vytvoriť lepší svet a lepšie Slovensko. Čo Michal radí začínajúcim podnikateľom? Nebáť sa chýb a učiť sa z nich. Hoci chyby stoja peniaze, dokážu tiež biznis posunúť na novú úroveň.

Ďalšou dôležitou osobnosťou spoločnosti je Juraj Šlesar, marketingový riaditeľ Martinusu. Jeho úlohou je správnym spôsobom uviesť knihu na trh. Jurajova stratégia spočíva s reálnych základoch marketingu a neodporúča podliehať rýchlym trendom a nadšeným článkom. Juraj stojí za brandovými kampaňami a množstvom kreatívnych iniciatív Martinusu.

Michaela Sasková je manažérka kníhkaviarní Foxford. V Martinuse pôsobí viac ako 11 rokov na rôznych pozíciách a spoločnosť obohacuje kreatívnymi nápadmi a skvelými organizačnými schopnosťami. Rozvoj tímu je momentálne jej hlavná náplň práce.

A kto organizuje všetky zaujímavé stretnutia? Jana Šlinská už 10 rokov pracuje ako Event a Social Media Manager – stará sa napríklad aj o autogramiády svetových spisovateľov. Boli ste na stretnutí s nórskym spisovateľom Jo Nesbom?

Vízia a poslanie Martinusu – budúcnosť patrí zákazníkom

Byť najlepší a stále vymýšľať nové veci – to je hlavný cieľ spoločnosti. Firemná filozofia je jednoduchá a funguje. Zákazník je v centre diania a všetky firemné procesy a rozhodnutia robia Martinusáci s myšlienkou na spokojnosť zákazníka. Spájať ľudí s knihami je príjemná činnosť i životné poslanie firmy. Nejde len o peniaze, ide o ľudí – tým sa riadi celý manažment spoločnosti. Geekovia s odvahou start-upu idú s dobou a využívajú všetky najnovšie technológie vo svoj prospech, no pritom neustále rozširujú aj kamenné predajne.

Martinus má najlepšiu zákaznícku podporu na Slovensku

Že Martinus je jednotka na trhu, už vieme. Ale že je to líder v spokojnosti zákazníkov? Až 95% ľudí, ktorí si zakúpia Martinus tovar, sú spokojní. Nejde len o samotný predaj. Zamestnanci Martinusu sú knižní škriatkovia, knihomoli, neobjavení spisovatelia a literárni nadšenci, ktorí vám poradia ten správny sci-fi svet pre vás či vašich blízkych. Hľadáte knihu, ktorá sa akoby vyparila zo sveta internetu i obchodov? Martinus vás nenechá v štichu a zapojí svojich knižných detektívov, ktorí urobia všetko pre to, aby sa váš vysnívaný tovar dostal až do vašich rúk. Nech už máte akúkoľvek otázku, Martinus zákaznícky servis je služba, z ktorej by si mali zobrať príklad všetci. Už tretí rok sa Martinusu podarilo obhájiť titul zákaznícky Najobľúbenejšia značka Slovákov. V porovnaní so zahraničím takéto ocenenia takmer žiadne kníhkupectvo nedrží.

Ocenenia Martinus – cesta za úspechom

Tvrdú prácu spoločnosti za celé pôsobenie ocenilo hneď niekoľko spoločností. Certifikát Slovak Gold získal Martinus ako prvý slovenský e-shop v roku 2006 a neskôr v roku 2011.

SAEC Bezpečný nákup certifikát v roku 2008 dodnes zaručuje zákazníkom spoľahlivosť. V prieskume KPMG získal Martinus ocenenie ako Zákaznícky najobľúbenejšia značka už trikrát!

Zodpovedné správanie k zamestnancom, zákazníkom i k životnému prostrediu priviedlo firmu k ďalšej cene, a to Via Bona v roku 2012. Zodpovedné podnikanie a štedrá charitatívna pomoc v projekte Dobrý anjel je dnes v Martinuse už zažitá klasika. Možno aj preto spoločnosť získala až sedemkrát po sebe ocenenie Absolútneho víťaza Mastercard Obchodník roka.

Martinus a ich osobitá komunikácia so zákazníkmi na sociálnych sieťach

Ani pri sociálnych sieťach nekončíme s cenami. Už v začiatkoch – v roku 2011 získal Martinus ocenenie od rulezz.sk ako najlepšia komunikácia na facebooku spomedzi všetkých stránok pre fanúšikov na Slovensku! Dnes facebook stránka informuje o všetkom, čo musí správny Martinusák vedieť. Nové súťaže, voľné pozície, besedy, zaujímavé knihy a ešte viac! Podobné informácie nájdete aj na Instragrame. Každá slovenská knihomoľská dušička sa teší knižným výrokom a súťažiam. Na sociálnych sieťach navyše môžete získať zľavové kupóny, kódy, poukážky a ďalšie akcie, ktoré vám pri nákupe pomôžu ušetriť.

Čitateľský klub Martinus každý mesiac predstavuje novú knihu, ktorú môžete veselo diskutovať s ostatnými fanúšikmi. Twitter možno u nás nie je sociálna sieť číslo jeden, ale ani tam Martinus nechýba. V roku 2013 bol Martinus odmenený za najlepší firemný účet na Twitteri v ČR!

Neviete sa rozhodnúť medzi knihami? Chcete byť vždy v obraze? YouTube kanál Martinus vás nenechá v štichu. Nájdete tam aktuálne recenzie, rebríčky, dianie zo sveta kníh a množstvo zaujímavostí z knižného sveta. No a ak chcete byť v dianí firmy a dozvedať sa o každodenných úspechoch a novinkách, Martinus na LinkedIne pravidelne informuje svojich fanúšikov nielen o svojich iniciatívach, ale aj o voľných pracovných pozíciách.

Martinus kaviarne Foxford – spojenie sveta kávomilov a knihomoľov

Pokiaľ milujete čítanie pri káve, kaviarne Foxford v srdci martinusáckej knižnej atmosféry vaše chuťové bunky očaria nielen dobrou kávou a koláčmi, ale aj príjemnou obsluhou a čarovným prostredím. Relaxovať s kvalitnou kávou priamo medzi vôňou kníh môžete urobiť už v 7 predajniach Martinusu!

Pobočka Martinus Obchodná bola od októbra 2011 unikát vďaka kaviarni Shtoor. Táto predajňa má dnes vlastný koncept a až dve poschodia. Kaviareň Foxford je tu stretávacím miestom pre besedy, autogramiády, prednášky a iné inšpirujúce stretnutia čitateľov.

Kariéra v Martinuse – pestrý tím knižných i kávových nadšencov

Kníhkupectvá Martinus neustále rozširujú svoje tímy, či už priamo v kníhkupectve, v kaviarňach Foxford či online práce pre internetový obchod. Otvorené pozície nájde každý Martinusák, stačí sledovať Martinus sociálne siete, webové stránky alebo aj takú profesiu. Firma je známa tým, že vyhľadáva skutočných nadšencov a talenty. Ak ste teda nenašli v pracovných ponukách vhodnú pozíciu, vždy sa môžete ozvať priamo na e-mail a ponúknuť svoje jedinečné schopnosti. Každý uchádzač by si mal ešte pred prvým pohovorom prečítať príručku Sprievodca Martinusáka. Všetko o Martinuse od A po Z pre každého nového zamestnanca či martinusáckeho nadšenca.

Martinus ako zamestnávateľ – nekončiace výhody

Kto by nechcel pracovať s knihami? Martinus bol ocenený ako celkovo najatraktívnejší zamestnávateľ Slovenska v roku 2013 na 4. mieste a v roku 2014 na 6. mieste. Otvorené firemné hodnoty a sloboda slova sú skvelým základom dobrého zamestnávateľa. Všetci sú jeden tím a na hierarchiu sa riaditeľ Michal Meško nerád hrá. Prácu zamestnancom spríjemňujú spoločné raňajky na pracoviskách, koncoročná tombola, výlety na knižné veľtrhy v zahraničí, víkendové teambuildlingy, múdre obedy, vlastný športový klub, mikulášska nádielka, firemné párty Habanero, filmové večery a množstvo ďalších akcií, ktoré dokazujú, že na zamestnancoch naozaj záleží. Tvrdá práca je navyše odmenená skvelými benefitmi ako zľavy, darčekové poukážky i balíčky, štipendiá a podpora vzdelávania, príspevky pri rôznych životných udalostiach či voľný deň na čítanie v posteli. Martinus si svojich zamestnancov váži a dáva im to vedieť tým najlepším spôsobom.

Martinus – finančné údaje nadčasového pokroku

Rast. To je slovo, ktoré prezentuje tento maloobchodný reťazec. Už v roku 2011 sa internetový obchod Martinus podľa Delloite Fast 500 EMEA stal 16. najrýchlejšie rastúcou firmou v strednej Európe a na 161. mieste medzi najrýchlejšie rastúcimi  technologickými firmami v oblasti EMEA (Európa, Afrika a Stredný východ).

Martinus je jedna z mála slovenských firiem, ktorým sa podarilo nielen udržať, ale dokonca úspešne rásť aj počas pandémie. Trh s knihami možno stagnoval, ale robiť veci inak sa oplatí. Kvalitný a zabehnutý Martinus e-shop dokázal navýšiť predaj o 15% i v roku 2020, kedy väčšine predajcom hrozil z dôvodu uzavretia prevádzok koniec.

Všeobecne sú zisky Martinusu neustále rastúce, v roku 2019 spoločnosť zvýšila zisk o 29% na 699 437€ a tržby narástli o 6%, takmer na 27 miliónov eur. Najväčší skok však firma zaznamenala v roku 2017. Zatiaľ čo celkový výnos firmy v roku 2016 bol 8,44 mil. eur, v roku 2017 sa výnos spoločnosti vyšplhal až na 23,6 mil. eur! To bol rok, kedy firma získala ocenenie MasterCard Obchodník roka. Za svoje pôsobenie Martinus predal viac ako 20 miliónov kníh a toto číslo neustále rastie.

Súťaže Martinus neraz rozhýbu mozgové závity aj profesorom

Milujete hry a zábavu? Ste zanietení čitatelia? Martinus kampane a súťaže lákajú státisíce zákazníkov každý rok. Knižná šifra vás donúti hľadať názvy kníh podľa obrázku. Tu sa naozaj overí, či ste sa poctivo venovali povinnej školskej literatúre. Knižní hrdinovia či Veľká knižná detektívka vyšetruje ukradnuté knihy hlavných postáv slávnych literárnych diel. Poznáte hrdinov natoľko dobre, aby ste vedeli, čo čítajú vo voľnom čase? Objaviť knižný vesmír a riešiť jeho hádanky vám zase umožní Knižná Odysea. Zaujímavé súťaže sú skvelá forma marketingových kampaní. Aj po ukončení si ich môžete zahrať aspoň pre zábavu! Otestujte si svoje literárne a čitateľské vedomosti a možno narazíte na novú knižku do svojej domácej knižnice.

Okrem tých čitateľských, Martinus pravidelne uvádza aj svoju najprestížnejšiu spisovateľskú súťaž – Martinus Cena fantázie. Pod pôvodným názvom Raketa funguje už od roku 2003. Poviedková súťaž každoročne objavuje nové talenty v sci-fi a odmeňuje nielen začínajúcich spisovateľov zaujímavými cenami.

Zábava s knihami sa v Martinuse nikdy nekončí

Okrem pravidelných súťaží Martinus neustále organizuje kampane pre čitateľov. Posledný augustový deň už každoročne patrí Dňu neprečítaných kníh. Na festivale Pohoda vždy nájdete oázu pokoja v literárnom stane Martinus. Zberateľské záložky a kalendáriky, ktoré zákazníci nájdu v objednávkach, sú motivujúce k častejším nákupom. Kto by nechcel mať vlastnú zbierku! A čítali ste už knihu, ktorú napísali samotní Slováci na internete? Slovensko píše román bola úspešná Martinus iniciatíva, ktorá získala vlastnú odmenu. Kampaň Prečítam ti knihu predstavuje spoluprácu so slovenskými hercami, autormi a moderátormi vo videočítaní rozprávok pre deti i dospelých.

Dobré srdce Martinusu podporuje Slovákov

Martinus je tímový hráč a snaží sa podporovať knižný trh i konkurenciu. Vízia čitateľov s ich obľúbenými knižkami je vyššia ako za každú cenu zvyšovať predaj. Okrem podpory menších kníhkupectiev pomocou programu Spriatelené kníhkupectvá, Martinus začal v dobe covidovej podporovať aj vydavateľstvá. Zákazníci majú možnosť zľavy z nakúpených kníh posunúť priamo vydavateľstvu ako tringelt. Solidarita a ľudskosť však v obchode nekončí.

V projekte Anjelské drobné čitatelia prispeli svojimi nákupmi už takmer 850 tisíc eur nadácii Dobrý Anjel! Spoločnosť pravidelne prispieva aj na Ligu proti rakovine. Martinus nezabúda ani na deti v ťažkých životných situáciách – či už žijú vo veľkej chudobe alebo bojujú s vážnou chorobou, projekt Krajina čitateľov ich podporuje a Martinus deťom posiela knižky. Okrem toho Martinus podporuje podnikavosť u mladých a neustále vytvára nové inšpirujúce programy pre začínajúcich slovenských podnikateľov.

Skvelé recenzie od zákazníkov Martinusu

Úspech spoločnosti by nič neznamenal, keby sa spokojní zákazníci nevracajú. Ako sú na tom verejné recenzie spoločnosti? Internetový obchod Martinus získal 4.3/5 hviezdičiek na stránke Nákupná poradňa. Podľa Bonipo hodnotia zákazníci obchod dokonca až na 4.9/5 bodov! Na Pricemania nakupujúci hodnotia Martinus na 85,6%. Z 10 bodov obchod získal 7.3 v prehľadnosti stránky, 9 bodov v dodacej lehote a až 9.3 v prístupe a komunikácii. Najviac recenzií Martinus získava na obľúbenej stránke Heureka – kde sa dodnes vyjadrilo takmer 10 tisíc zákazníkov. Z tohto počtu je viac ako 95% pozitívnych a overených recenzií. Nakupujúci najviac oceňujú zákaznícky servis a príjemnú komunikáciu s obchodom, široký sortiment, ale aj rýchlosť a kvalitu dodania. Naopak sa im väčšinou nepáčia vyššie ceny. Martinus sa však nikdy neplánoval stať najlacnejším kníhkupectvom, ale tým najobľúbenejším. Svojim zákazníkom ponúka zážitky z čítania, a tie sú často na nezaplatenie, s čím súhlasí aj viac ako 95% zákazníkov.

Martinus chce byť najlepší aj do budúcna

Cesta najväčšieho internetového kníhkupectva stále pokračuje, do budúcnosti sa môžeme tešiť na ďalšie kamenné kníhkupectvá, rastúci sortiment a moderné vylepšenia. Najlepšie slovenské kníhkupectvo si chce držať svoje prvenstvo a robiť svojim zákazníkom radosť. Hodnoty firmy na Slovensku dodnes patria medzi jedinečné a všetci sa už tešíme na nové nápady spoločnosti.

Autor článku:

kruhová fotografia Mgr. Mária Kučeríková
Redakcia efektívnejšie.sk

zakladateľ efektívnejšie.sk

Redakcia efektívnejšie.sk pozostáva z externých prispievateľov, ktorí radi píšu o témach z ekonómie, podnikania, alebo iných témach, ktoré by Vás mohli zaujímať.

Zdieľať článok:

Súvisiace články